maandag 24 december 2012

Kerstplacemat


 Kijk, als het er buiten zo uit ziet moet je even iets leuks verzinnen om niet acuut in een dip te schieten. Nog even snel iets voor de kerst verzinnen dan maar? Ja? Oké, maar dan wel zonder kerststofjes, want die heb ik niet, en die wil ik ook niet...... ;-)



Ik heb een idee.
Dit heb je nodig:

  • katoenen placemat
  • malletje van een kerstboom, ster of i.d. (zelf tekenen of even zoeken via Google afbeeldingen)
  • quiltstof naar keuze
  • Vliesofix
  • naaimachine garen in bijpassende kleur
  • diverse knoopjes naar keuze
  • algemeen: potlood, naaimachine, strijkijzer, naalden, schaar
Goed, we gaan aan de slag.



- Knip het malletje van je keuze (in mijn geval de kerstboom) uit.
- Leg de mal op de gladde kant van de Vliesofix en trek deze met potlood om.
- Knip de kerstboom zo'n halve centimeter rondom de potloodlijn uit.
- Leg de kerstboom met de ruwe kant op de verkeerde kant van de stof.
- Strijk de Vliesofix vast op de stof.
- Knip de kerstboom over de potloodlijn uit.
- Verwijder de papierlaag van de Vlisofix.
- Plaats de kerstboom (met de verkeerde kant naar beneden) op de placemat en strijk hem vast.
- Naai de kerstboom, langs de rand, met een feston of zigzag steek met de naaimachine vast.




Nu kan je de kerstboom gaan versieren. Duik in je knopendoos en zoek leuke passende knoopjes uit. Een stervormig knoopje mocht bij mij als  piek boven in de boompjes. Naai zo her en der wat knoopjes (kerstballen) op de boom.


Klaar!





Fijne dagen!

Een kerstgroet,
Anne Claudine

Geen opmerkingen: